papalijstje

 Mijn papa was de held van lijstjes van dingen die hij of wij niet mochten vergeten.

Vertrokken we op vakantie? Dan printte hij de ‘reislijst’ af en konden we inpakken en afvinken. Uiteraard bleken we achteraf toch altijd nog iets vergeten. Dan werd dat netjes toegevoegd aan het lijstje dat je altijd terug kon vinden op de huiscomputer. 

Vertrokken we na een vakantie op ons appartement in Nieuwpoort weer naar huis? Dan lag er een handige lijst met instructies waarop je duidelijk kon lezen wat je mocht, moest of absoluut niet mocht uitschakelen en op slot doen. Toen ik oud genoeg was om al eens met vrienden en zonder ouders naar zee te gaan, bezorgde dat lijstje mij een beetje stress. Er waren geen excuses om iets te vergeten want het stond op de instructiefiche! En dat werd ook een aantal keer flink benadrukt 😊.

Wilde je thuis een film zien maar je wist niet goed wat? Geen nood! Er lag een stapel dvd’s met rechtstreeks van TV opgenomen films samen met een blad papier erbij waarop de uit Humo geknipte recensie was geplakt. Er werd heel slim voldoende plaats vrij gehouden om je eigen beoordeling er bij te schrijven na het bekijken van de film. Want wij zijn het niet zomaar per definitie eens met de recensent van Humo, hoor. Oh, neen. 

Handgeschreven lijstjes in papa’s geschrift vinden we nog steeds regelmatig terug. Lijstjes van boeken die hij wilde lezen, van docu’s die hij wilde zien, van muziek die hij wilde beluisteren. Of hij had ze al bekeken, gelezen of beluisterd en noteerde ze. Allicht om ze niet te vergeten. Lijstjes van personages uit het boek dat hij aan het lezen was: “Marie, vrouw van Jozef en zwanger” (bij wijze van voorbeeld 😉). Om niet in de war te geraken door de veelvoud aan personages en hun intriges. De chaos van het leven even 'op orde zetten', zo lijkt het wel. Klaar en helder. 

Papalijstjes. Mijn nicht Karen vond er weer één in een boek van haar. Zou hij ze allemaal gezien hebben, die docu’s? Waar zijn de recensies? En waarom staat er 1 keer 'met Anita'? Heeft hij die andere reportages alleen bekeken 🤔


Speciaal voor deze eerste dag van het langverwachte en mogelijk historisch jaar 2021 dat tevens de 76ste verjaardag van mijn papa zou geweest zijn, maak ik mijn eigen lijstje van zaken die ik niet mag vergeten.

Met stip op één: dankbaarheid. In werkelijkheid is dit een hele lange lijst op zich dus de volgende opsomming is allerminst volledig. Dankbaarheid voor elke persoon in mijn leven die mij ontroert, blij maakt, doet nadenken en ervoor zorgt dat ik een beter mens wil zijn. Voor het dak boven mijn hoofd en de gratis natuur vlakbij. Voor de vrijheid van mijn geest, in gelijk welke omstandigheid. Voor mijn voorlopig gezonde lichaam. Voor liefde en vriendschap. Voor mijn job en collega's. 

Twee. Liefde en mededogen. Compassie. Voor iedereen zonder onderscheid. Dat is soms moeilijk maar ik wil het niet vergeten. Het is volgens mij de enige weg vooruit.

Drie. Kinderlijke verwondering, liefst dagelijks. Over de groene specht in de tuin. Evengoed over de rat die zo graag heen en weer trippelt over ons terras. Over de zilverreiger op zijn vaste plekje in Walenhoek. Over de kleurrijke magische luchten, zeker in de winter. Over de weerspiegeling van wolken in het water. Over de lach en de ogen van mijn lief. Over zo ontzettend veel. 

 


Vier. Hoop en vertrouwen. Positief naar de toekomst kijken en weten: niets blijft eeuwig wat het is. Verandering is ons eeuwig deel.

 Vijf. Leven in het ‘nu’. Genoegen nemen met wat het ‘nu’ aanbiedt en ervan genieten wanneer het fijn is en het aanvaarden wanneer niet. Want het zal toch veranderen – zie punt vier 😉.

Het is een heel nuttig lijstje. Ik zou niet zonder kunnen. Ik geef het toe: het biedt houvast in de chaos van het leven.  En het zal nooit af zijn. Het lijstje met dingen die ik niet mag vergeten, zal jaar na jaar aangroeien. 

Dank je voor de tip en inspiratie, papa.

Lieve lezers, ik wens jullie alles op mijn lijstje maar wens jullie vooral jullie geheel eigen lijstje. Het ga jullie ontzettend goed in 2021 en alle jaren nadien. Tot knuffels.




Reacties

Een reactie posten

Populaire posts